loading...
فنون و تکنیک ها و نکته های آشپزی هنري و خانه داری و خیاطی
علی بازدید : 110 جمعه 26 خرداد 1391 نظرات (0)

قدم اول خريد يک دوربين مناسب
در اين شماره به خريد دوربين مي پردازيم زيرا بدون داشتن دوربين آموزش عکاسي کاري است بيهوده. بنابر اين اگر در منزل دوربين داريد که چه خوب و اگر نداريد هم چيز زيادي از دست نداده ايد، مي توانيد از اعضاي خانواده و يا فاميل يکي قرض کنيد. و اگر به اندازه کافي پول داريد يک دستگاه بخريد.

البته اين مطلب با نگاه به دوربين ديجيتال نوشته شده است.


اولين قدم در راه عملي عکاسي خريد يک دوربين است. اما کدام دوربين؟ چه مدلي؟ با چه امکاناتي؟

با چه مارکي شروع مي کنيد؟ کانن؟ نيکون؟ سوني؟ فوجي؟ و يا . . . ، امروز بيش از 10 کمپاني مشهور در زمينه ساخت دوربين فعاليت مي کنند و تقريبا تمامي آنها نيازهاي خانگي و برخي نيز نيازهاي نيمه حرفه اي عموم مردم را برآورده مي‌کنند.


پس کدام را بايد انتخاب کرد؟ صرف نظر از سليقه شخصي در مورد انتخاب کمپاني، شخصا اعتقاد دارم در انتخاب يک مارک براي خريد دوربين بايد به سابقه کمپاني در ساخت دوربين هاي عکاسي توجه کرد. همانطور که مي توان چشم بسته محصولات تويوتا، بنز، بي ام و، و تعدادي مارک هاي معتبر اتومبيل سازي را خريد، در دنياي عکاسي نيز دو کمپاني کانن و نيکون معتبر تر از همه هستند.


بنابر اين خيالتان را راحت مي کنم و يکي از اين دو مارک را پيشنهاد مي دهم.


بودجه اي که براي خريد دوربين مي گذاريد نقشي اساسي بر انتخاب تان مي گذارد. بنابراين به شما توصيه مي کنم اگر پول کافي نداريد به مدل هاي پايين دوربين رضايت ندهيد. چاره اين کار يا خريد قسطي به ازاي مدل بالاتر و يا پس انداز بيشتر مقدار پول است.


قيمت ها در بازار بسيار متنوع است: اگرچه اين قيمت ها از بيش از 100 هزارتومان براي مدل هاي معمولي خانگي شروع مي شود و تا بيش از 3 ميليون براي دوربين هاي حرفه اي پيش مي رود، اما بيشترين قيمتي راکه مي توان براي خريد دوربين خانگي در بازار ديد، 700هزار‌تومان‌است.


چنين دوربيني تقريبا يک دوربين نيمه حرفه اي است. پيشنهاد من اين است که اگر کم تر از 400 هزار تومان داريد به سمت خريد دوربين ديجيتال نرويد و 500 هزار تومان قيمت خوبي براي دوربيني است که مي خواهيد از آن براي مصارف خانگي استفاده کنيد. امکان دارد که بسياري از فروشندگان دوربين با من مخالف باشند و قيمت هاي کمتر را پيشنهاد بدهند. اما
در عين حال همين‌جا بايد اضافه کنم که خريد بهترين دوربين نيز ضمانتي بر گرفتن بهترين عکس نيست. آن چنان که با گذاشتن فرزندتان در يک مدرسه فوتبال نمي توانيد انتظار داشته باشيد از او يک علي دايي ديگر ساخته شود.


مهمترين ويژگي‌هاي يک دوربين خوب

1 مهمترين چيز و اولين آن اندازه و حجم دوربيني است که قصد خريد داريد. وزن دوربين نبايد به گونه اي باشد که راحتي شما را زايل کند چرا که در اين صورت بعد از مدتي کوتاه ديگر حوصله برداشتن دوربين را همراه خود نداريد.


2رزولوشن يا ميزان تفکيک پذيري دوربين اصلي ترين معياري است که کيفيت عکس را تعيين مي کند. اين رزولوشن براي دوربين هاي خانگي معمولا بيش از 5 مگا پيکسل است که اخيرا به 10مگا‌پيکسل هم رسيده است. اما فراموش نکنيد که اين 10 مگا پيکسل با همين مقدار رزولوشن در دوربين هاي حرفه اي به هيچ وجه برابري نمي کند. گاهي هم به کمپاني ها شک کنيد بد نيست.


3 براي انتخاب مدل دوربين تان، پيشنهاد مي کنم مدلي را انتخاب کنيد که داراي لنز زوم باشد. به عبارتي هم زاويه بسته و هم زاويه باز (تله - وايد) داشته باشد. زاويه باز اين لنز ها امکان عکاسي از جمع هاي دوستانه را در محيط هاي داخلي و سربسته کوچک به راحتي ميسر مي سازد و از سوي ديگر به شما اجازه مي دهد تا کمي از فاصله دورتر بتوانيد بدون آگاهي سوژه عکسهاي طبيعي تري را بگيريد. به ويژه براي کودکان که با ديدن دوربين عکسي العمل نشان مي دهند و از حالت طبيعي خود خارج مي شوند.


4 پارامترهايي ديگر نظير حساسيت (آي اس او)، وايت بالانس و حالت‌هاي عکاسي معمولا در تمامي مدل دوربين ها شبيه به هم هستند و غالبا به اندازه کافي کارايي دارند. بنا بر اين وارد جزييات آن نمي‌شوم و به معرفي شان بسنده مي کنم.


5 به ميزان حساس بودن سي سي دي دوربين (صفحه پذيرنده نور در مدل هاي ديجيتال و فيلم در دوربين هاي آنالوگ) به نور حساسيت مي گويند که با آي اس او سنجيده مي شود. مثال بارز آن فيلم عکاسي حساسيت 100 است که نزد عموم شناخته شده است و بيشترين کاربرد را دارد. بديهي است که هر چه دامنه ميزان حساسيت دوربين ديجيتال بيشتر باشد، در محيطهاي کم نورتر راحت تر مي توانيد عکس بگيريد.
6 وايت بالانس دستوري است که شما بايد به دوربين بدهيد و در واقع به دستگاه تان بگوييد که اکنون در زير نور خورشيد، هواي ابري، سايه، لامپ فلورسنت (مهتابي) و يا لامپ معمولي (التهابي يا تنگستن) عکاسي مي کنيد. تا پيش از عرضه شدن نسل دوربين هاي ديجيتال وايت بالانس به اين صورت مطرح نبود، زيرا اين موضوع را به هنگام ساخت فيلم لحاظ مي کردند، از اين روي واژه وايت بالانس براي عموم واژه اي نا آشنا است.


7 حالت هاي عکاسي، حالتهايي هستند که در دوربين تعريف و از پيش بر نامه ريزي شده هستند و معمولا شامل عکاسي با تقدم ديافراگ يا سرعت شاتر، اتوماتيک، نيمه اتوماتيک، تمام دستي و عکاسي با فلاش است. در اين بخش بايد توجه داشته باشيد که دوربين مورد نظرتان حتما بايد تنظيم دستي داشته باشد. در بسياري موارد دوربين به هنگام نورسنجي فريب مي خورد. وجود تنظيم دستي باعث مي شود که بتوانيد يک عکس را درست بگيريد.


8 دستيابي آسان به منو هاي دستگاه از ديگر مواردي است که بايد مد نظر داشته باشيد تا در صورت لزوم به راحتي بتوانيد تنظيمات دستگاه را به دلخواه تان تغيير دهيد.

9 به هنگام خريد بايد بدانيد دوربين شما از چه نوع باطري استفاده مي کند.
اگر دستگاه از نوعي باطري قابل شارژ استفاده مي کند به احتمال زياد دستگاه
شارژر نيز همراه آن ارائه مي شود. در غير اين صورت از فروشنده بپرسيد
چنان چه باطري دستگاه از نوع قابل شارژ نيست، آيا امکان خريد آن در
فروشگاه هاي شهرستان ها و نقاط دور وجود دارد؟ آيا مي توان از باطري قابل
شارژ براي آن استفاده کرد؟ اما هيچگاه داشتن باطري اضافه را فراموش نکنيد و
هميشه در درون کيف دوربين تان حد اقل يک باطري يدک داشته باشيد.


10 کارت حافظه جزء اقلامي است که با دوربين ارائه نمي شود و معمولا بايد آن را جدا بخريد. به دليل پايين بودن قيمت ها مدل 1 گيگ آن پيشنهاد مي شود. اما مي توانيد بسته به بودجه خود مدل‌هاي پر سرعت تري را انتخاب کنيد.


11 کارت خوان دستگاهي است که کارت حافظه را در آن گذاشته و با اتصال به يو اس بي دستگاه کامپيوتر عکسها را به دستگاه انتقال داده و ذخيره مي کنند. در اينجا هم سرعت مهم است و مي توانيد مدل هايي را انتخاب کنيد که داراي سرعت انتقال بيشتري هستند.


12 صفحه ال سي دي از ديگر مواردي است که تقريبا در تمام دوربين ها در حد قابل قبولي ارائه مي شود. اما شما مي توانيد متناسب با سليقه خود اندازه آن را تعيين کنيد. طبيعتا چنانچه ضعف ديد داريد، مي توانيد مدلي انتخاب کنيد که صفحه نمايشگر بزرگتري دارد.


13 سيستم ضد لرزش (آنتي شوک) يا استابلايزر از مواردي است که بسيار بدردتان مي خورد. اين سيستم به هنگام کمبود نور، لرزش دست شما را به هنگام عکاسي برطرف مي کند. بنابر اين به هنگام خريد از وجود اين سيستم در دوربين مطمئن شويد.

15 و 14 دو مورد ديگر مهم نحوه خدمات پس از فروش و بيمه است. دوربين و مدلي را انتخاب کنيد که داراي خدمات پس از فروش باشد. اخيرا نيز شرکت هايي نسبت به بستن قرارداد بيمه با خريداران دوربين هاي عکاسي اقدام کرده اند که بر اساس آن خسارت وارد بر دوربين هاي عکاسي را جبران مي کنند. حتي زمين خوردن و يا در آب افتادن.
16 و دست آخر کيف دوربين را فراموش نکنيد. اندازه اين کيف بايد در حدي باشد که بتوان دوربين و متعلقات آن را در آن نهاد. بدنه کيف بايد تا حدي قابليت ضربه گيري را داشته باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 203
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 272
  • بازدید سال : 1,535
  • بازدید کلی : 87,105
  • کدهای اختصاصی