loading...
فنون و تکنیک ها و نکته های آشپزی هنري و خانه داری و خیاطی
علی بازدید : 173 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
تخم‌مرغ خام یا پخته

برای تعیین این که تخم‌مرغ پخته است یا خام، آن را بچرخانید اگر مانند فرفره به دور خودش چرخید سفت و پخته است.
برای تعیین این که تخم‌مرغ پخته است یا خام، آن را بچرخانید اگر مانند فرفره به دور خودش چرخید سفت و پخته است. اگر دل و دماغ چرخیدن نداشته باشد و با تغییر مسیر خود از زیر این کار شانه خالی کند یا زود متوقف شود خام یا نپخته است.
یک آزمایش دیگر: حال دوباره آنها را بچرخانید و در حین چرخیدن هر یک از تخم‌مرغ‌ها را با دست متوقف سازید و سپس بلافاصله دست خود را بردارید در کمال تعجب مشاهده خواهید که تخم‌مرغ پخته همین که دست خود را بردارید بی‌حرکت می‌ماند و دیگر نمی‌چرخد در حالی که تخم‌مرغ خام دوباره تلک تلک شروع به چرخیدن می‌کند!

علی بازدید : 171 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
 روشهای كلی طبخ آبزیان
 ۱_ جوشانیدن :
این روش منحصراً برای سوپ بكار می رود. در این روش تمام عطر وطعم ماهی به سوپ منتقل می شود, به همین منظور ماهی را بعد از تمیز كردن وكندن فلسها درسته با استخوانها وزوائد (بدون امعاء واحشاء) بكار می برند.
۲_ آب پزكردن :
صحیح ترین روش برای طبخ ماهی , آب پز كردن آن در آب , شیر, یا هر نوع مایع دیگراست.برای این منظور باید ماهی در حرارت زیر نقطه جوش پخته شود, یعنی هرگز آب یا شیر داخل دیگ نجوشد. معمولاً زمان لازم برای طبخ ماهی بااین روش كمی طولانی تر از روشهای دیگر است. پس از آب پز كردن ماهیان استخوانی , با كمك چنگال استخوانهای موجود را جدا كرده و از گوشت خالص ماهی در تهیه خوراكهای مختلف از جمله كتلت , كباب كوبیده , استانبولی , پلو , ماكارونی وغیره همانند گوشت گوساله وگوسفند استفاده نمائید.
۳_ طبخ ماهی با بخار:
ماهی را روی یك بشقاب یا كاغذ آلومینیومی كه روی آنرا كره مالیده اید قرارداده وسپس آن را روی ظرفی كه در آن آب به آهستگی می جوشد بگذارید تا بتدریج با بخار آب پخته شود. دراین نوع طبخ ، ماهی باید تازه بوده وبه اندازه كافی به آن ادویه وسس اضافه گردد. اگر از ادویه وسس مناسب استفاده نشود, ماهی طبخ شده از مزه وطعم چندانی برخوردار نخواهد بود.
۴_ سرخ كردن ماهی :
این روش طبخ برای ماهیهای كوچك كه گوشت نرم ولطیفی دارند مناسب است .بهتر است از روغن مایع استفاده شود.
۵_ طبخ آرام وسرخ كردن ماهی درفر:
دراینگونه طبخ , تمامی ماهیها را در فر قرار میدهیم . گاهی ماهی برروی بستری از انواع سبزیجات معطر قرار می گیرد وگاهی نیز در سوپ ماهی وهمچنین كره وروغن مایع پخته می شود. درجه فر را در حد متوسط قرار داده تا ماهیها به آرامی پخته شوند.
۶_ كباب كردن ماهی :
ماهیهای كوچك وچاق مانند قزل آلا, بچه آمور یا كپور برای كباب كردن مناسبند. برای این منظور دردو طرف ماهی بطور مورب چند برش ایجاد كرده وحدود ۵ دقیقه آنرا در مایع نمك , فلفل وآبلیمو قرار می دهیم وسپس به ماهی روغن مایع مالیده , هر طرف ماهی را قریب ۱۰ دقیقه روی آتش كباب می كنیم وقتی كه رنگ ماهی كمی تیره شد,استخوان ستون فقرات براحتی از گوشت جدا می شود وماهی كاملاً پخته وآماده سرو خواهد بود.
علی بازدید : 221 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 تخم‌مرغ خام یا پخته

برای تعیین این که تخم‌مرغ پخته است یا خام، آن را بچرخانید اگر مانند فرفره به دور خودش چرخید سفت و پخته است.
برای تعیین این که تخم‌مرغ پخته است یا خام، آن را بچرخانید اگر مانند فرفره به دور خودش چرخید سفت و پخته است. اگر دل و دماغ چرخیدن نداشته باشد و با تغییر مسیر خود از زیر این کار شانه خالی کند یا زود متوقف شود خام یا نپخته است.
یک آزمایش دیگر: حال دوباره آنها را بچرخانید و در حین چرخیدن هر یک از تخم‌مرغ‌ها را با دست متوقف سازید و سپس بلافاصله دست خود را بردارید در کمال تعجب مشاهده خواهید که تخم‌مرغ پخته همین که دست خود را بردارید بی‌حرکت می‌ماند و دیگر نمی‌چرخد در حالی که تخم‌مرغ خام دوباره تلک تلک شروع به چرخیدن می‌کند!

علی بازدید : 259 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 نكاتی‌ در مورد لوبیا سبز

لوبیا سبز برای‌ همه‌ كس‌ مفید است‌. به‌ شرطی‌كه‌ تازه‌، ظریف‌ و نرم‌ باشد. لوبیا سبز كهنه‌، سفت‌می‌شود و برای‌ كسانی‌ كه‌ مبتلا به‌ ناراحتی‌های‌دستگاه‌ گوارش‌ هستند مناسب‌ نیست‌. لوبیا سبزحاوی‌ ویتامین‌ (C) می‌باشد و تقویت‌ كننده‌ قلب‌است‌. وقتی‌ كه‌ یك‌ دانه‌ لوبیا سبز را دو نیم‌ می‌كنیم‌باید پرآب‌ باشد.
لوبیا سبز را تمیز كرده‌ و خرد می‌كنیم‌ و در كیسه‌نایلونی‌ قرار می‌دهیم‌ و در فریزر نگهداری‌می‌كنیم‌، با این‌ كار به‌ مدت‌ طولانی‌ می‌توانیم‌ ازآن‌ استفاده‌ كنیم‌.
● پختن‌ لوبیا سبز با زودپز
ابتدا لوبیا سبز را تمیز كرده‌ و بشویید و در سبدمخصوص‌ زودپز قرار دهید. داخل‌ زودپز ۲ الی‌۳ لیوان‌ آب‌ بریزید، نمك‌ بزنید و سبد را داخل‌آن‌ قرار دهید. درب‌ آن‌ را ببندید و به‌ مدت‌ ۱۰دقیقه‌ بگذارید تا بپزد.
●‌ پختن‌ لوبیا خشك‌ با زودپز
لوبیا را بشویید و آبكشی‌ كنید. سپس‌ آن‌ را درزودپز بریزید و آب‌ سرد روی‌ آن‌ ریخته‌ ولی‌نمك‌ به‌ آن‌ اضافه‌ نكنید. درب‌ آن‌ را ببندید و به‌مدت‌ ۵ دقیقه‌ بپزید سپس‌ درب‌ زودپز را باز كرده‌و مجددا آبكشی‌ كنید تا با این‌ كار هضم‌ آن‌ آسانترشود. مجددا لوبیا را در آن‌ بریزید و آب‌ جوش‌روی‌ آن‌ بریزید و نمك‌ به‌ آن‌ اضافه‌ كنید و پس‌ ازشروع‌ خروج‌ بخار از سوپاپ‌ به‌ مدت‌ ۴۰ دقیقه‌بپزید، اگر می‌خواهید لوبیا را در قابلمه‌ و به‌ آرامی‌بپزید و زمان‌ كافی‌ برای‌ این‌ كار دارید ابتدا لوبیارا با كمی‌ روغن‌ تفت‌ دهید. این‌ كار باعث‌ می‌شودكه‌ لوبیا در حین‌ پخت‌ له‌ نشود و فرم‌ خود را حفظ كند.

علی بازدید : 209 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

نكاتی‌ در مورد قارچ‌

قارچ‌ تازه‌ در مدت‌ چند دقیقه‌ كاملا می‌پزد وهرگز نباید در آب‌ بماند و داخل‌ كلاهك‌ آن‌ راباید كاملا تمیز كرد.
بریدن‌ قارچ‌ انواع‌ مختلف‌ دارد:
▪ ابتدا ساقه‌ آنها را می‌توان‌ جدا كرد و ازكلاهك‌ آنها می‌توان‌ غذایی‌ در فریا به‌ صورت‌كباب‌ درست‌ كرد. از ساقه‌های‌ آن‌ می‌توان‌ برای‌سس‌ یا سوپ‌ استفاده‌ نمود.
▪ قارچ‌ درسته‌ را می‌توان‌ به‌ طول‌ برید، به‌طوری‌كه‌ ورقه‌های‌ نازك‌ به‌ شكل‌ خود قارچ‌ به‌ دست‌بیاید، قارچ‌های‌ كوچك‌ و ریز را می‌توان‌ درسته‌به‌ كار برد.
▪ طرز پختن‌ قارچ‌ بسیار آسان‌ است‌، كافی‌ است‌پس‌ از تمیز كردن‌، آنها را در كمی‌ كره‌ تفت‌ داد یاكباب‌ كرد یا با كره‌ در ظرفی‌ قرار داد و در فر ملایم‌در حدود ۱۰ دقیقه‌ پخت‌.

علی بازدید : 144 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 چسبیدن‌ خمیر به‌ وردنه‌

برای‌ جلوگیری‌ از چسبیدن‌ خمیر به‌ وردنه‌،یك‌ جوراب‌ بچه‌گانه‌ تمیز را (كه‌ قسمت‌ پنجه‌ آن‌رابریده‌ وفقط ساقه‌اش‌ باقی‌ مانده‌ است‌).برداشته‌، روی‌ وردنه‌ بكشید ورویش‌ آب‌ بپاشید.
یا آن‌ كه‌ قبل‌ از پاشیدن‌ آرد، وردنه‌ را درون‌فریزر بگذارید تا آن‌ كه‌ سرد شود. در این‌ صورت‌ خمیر به‌ آن‌ نخواهد چسبید.

علی بازدید : 189 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
جداكردن‌ سرخ‌ كردنی‌های‌ چسبیده‌
وقتی‌ غذاهای‌ سرخ‌ كردنی‌ به‌ ته‌ ظرف‌می‌چسبد، ظرف‌ را در سینك‌ آشپزخانه‌ یا درظرف‌ بزرگی‌ از آب‌ سرد قرار دهید وسپس‌ بایك‌كاردك‌ آشپزی‌ یا یك‌ كفگیر، محتوی‌ داخل‌ ظرف‌را جدا كنید. این‌ كار، در شستن‌ ظرف‌ نیز كمك‌زیادی‌ به‌ شما خواهد كرد و به‌ آسانی‌ شسته‌می‌شود.

علی بازدید : 404 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 شیرینی‌ و كیك‌

در تهیه‌ شیرینی‌ها و كیك‌ها كه‌ در منزل‌ پخته‌ وآماده‌ می‌شود نكاتی‌ را باید توجه‌ داشت‌ و درصورت‌ بی‌ احتیاطی‌ و نبودن‌ تجربه‌ كافی‌ ممكن‌است‌ یكی‌ دوبار، نتیجه‌ مطلوب‌ به‌ دست‌ نیاید وكیك‌ مورد نظر خراب‌ شود، به‌ هیچ‌ وجه‌ مایوس‌ وناراحت‌ نباشید چون‌ با كمی‌ دقت‌ و حوصله‌،موفقیت‌ حتمی‌ است‌ .
● نكاتی‌ مهم‌ در مورد شیرینی‌ و كیك‌:
▪ نوع‌ مواد را باید همیشه‌ از بهترین‌ اجناس‌انتخاب‌ نموده‌ و كاملا مرغوب‌ و بدون‌ عیب‌ باشد.
▪ نوع‌ موادی‌ كه‌ برای‌ تهیه‌ شیرینی‌جات‌ یاكیك‌ بوده‌ باید به‌ دقت‌ اندازه‌گیری‌ شود و به‌ طورصحیح‌ انتخاب‌ گردد.
▪ مواد اصلی‌ كیك‌ها و شیرینی‌ها را آرد،روغن‌، تخم‌ مرغ‌ و پودر قند و... تشكیل‌ می‌دهد،استفاده‌ از كره‌ طعم‌ شیرینی‌ را به‌ نحو عالی‌خوشمزه‌ می‌نماید.
▪ توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ پس‌ از تهیه‌ كیك‌ وقرار دادن‌ در فر، قبل‌ از اینكه‌ زمان‌ معین‌ سپری‌شود نباید در فر را باز كرد و پس‌ از اینكه‌ آماده‌شد، از فر خارج‌ كرده‌، كمی‌ باید صبر كرد تا قالب‌كیك‌ خنك‌ شده‌ آن‌ گاه‌ در ظرف‌ مورد نظربرگردانده‌ شود.
▪ برای‌ تزیین‌ انواع‌ كیك‌ها می‌توانیم‌ به‌دلخواه‌ روی‌ آن‌ را با كرم‌های‌ مختلف‌ و یا با خامه‌و قند ساییده‌ تزیین‌ نماییم‌ و می‌توان‌ از حبه‌های‌انگور، گیلاس‌، آلبالو و... برای‌ تزیین‌ روی‌ كیك‌استفاده‌ نمود.
▪ برای‌ اینكه‌ بدانیم‌ كیك‌ آماده‌ است‌ یا نه‌پس‌ از اتمام‌ وقت‌ معین‌ در فر را باز كرده‌، باچنگال‌ یا وسیله‌ دیگر در كیك‌ فرو می‌بریم‌. درصورتی‌ كه‌ كیك‌ پخته‌ و آماده‌ شده‌ باشد مایه‌سفت‌ شده‌ به‌ چنگال‌ نمی‌چسبد و همین‌ آزمایش‌دلیل‌ بر برشته‌ شدن‌ كیك‌ می‌باشد.
▪ برای‌ اینكه‌ كیك‌ خوب‌ پف‌ كند باید سفیده‌و زرده‌ تخم‌ مرغ‌، جداگانه‌ و خوب‌ زده‌ شوند و درآخر كار هم‌ كه‌ آرد را اضافه‌ می‌كنید، نباید زیادمواد را هم‌ بزنید. با قاشق‌ به‌ آرامی‌ مواد را در یك‌جهت‌ مخلوط كنید تاپف‌ سفیده‌ نخوابد.
▪ قبل‌ از اینكه‌ كیك‌ را داخل‌ فر قرار دهیدسعی‌ كنید مدتی‌ قبل‌ فر را روشن‌ كنید تا كاملاآماده‌ باشد.
▪ بهتر است‌ قبل‌ از استفاده‌ از آرد آن‌ رادوبار الك‌ كنید.

علی بازدید : 266 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 نگهداری‌ پنیر

● چند راه نگهداری‌ پنیر
▪ برای‌ جلوگیری‌ از خشك‌ شدن‌ پنیر، روی‌ظرف‌ بریده‌ شده‌ آن‌، كمی‌ كره‌ یا روغن‌ بمالید.برای‌ این‌ منظور همچنین‌ می‌توانید دستمال‌تمیزی‌ را كه‌ پرز پس‌ ندهد به‌ وسیله‌ سركه‌ خیس‌كرده‌ و به‌ دور قالب‌ پنیر بپیچید.
▪ اگر پنیر را درون‌ ماست‌ بیندازید بسیار لذیذمی‌شود.
▪ چنانچه‌ پنیر را درون‌ فویل‌ آلومینیومی‌بپیچید، برای‌ جلوگیری‌ از خشك‌ شدن‌ آن‌ موثراست‌.
▪ اگر پنیر را میان‌ پارچه‌ای‌ كه‌ در سركه‌ انگورخیسانده‌اید قرار دهید، طعم‌ و مزه‌ خوبی‌ خواهدیافت‌ و ضمنا مدت‌ زیادتری‌ تازه‌ خواهد ماند.
▪ اگر پنیر شما نرم‌ است‌ و می‌خواهید سفت‌شود، آن‌ را درون‌ آب‌ نمك‌ جوشیده‌ ولی‌ سردشده‌ بیندازید. هر چقدر مقدار نمك‌ بیشتر باشدپنیر سفت‌تر می‌شود.
▪ برعكس‌ اگر پنیر سفت‌ است‌ و می‌خواهیدنرم‌ شود آن‌ را درون‌ آب‌ جوشیده‌ بدون‌ نمك‌بیندازید.
▪ همچنین‌ می‌توانید پنیر سفت‌ را درون‌دوغ‌، خیس‌ كنید.
▪ پنیری‌ را كه‌ كپك‌ زده‌ است‌ دور نریزید بلكه‌آن‌ را درون‌ ظرف‌ در داری‌ قرار دهید، چند حبه‌قند در آن‌ بیندازید و سپس‌ در ظرف‌ را بگذارید بااین‌ كار كپكها از پنیر جدا شده‌ و سراغ‌ قندمی‌روند. سپس‌ در ظرف‌ را برداشته‌، پنیر را میل‌كنید و حبه‌ قندها را بیرون‌ بیندازید.
▪ چنانچه‌ برای‌ تهیه‌ بعضی‌ از غذاها مانند پیتزابه‌ پنیر رنده‌ شده‌ نیاز دارید قبل‌ از رنده‌ كردن‌پنیر، اندكی‌ روغن‌ روی‌ رنده‌ بمالید، به‌ این‌ ترتیب‌پنیر به‌ رنده‌ نخواهد چسبید و به‌ آسانی‌ شسته‌خواهد شد.
▪ اگر می‌خواهید پنیر دیر فاسد شود همیشه‌آن‌ را در ماست‌ یا آب‌ ماست‌ بیندازید.

علی بازدید : 224 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 نكاتی كه در هنگام پخت مرباها، باید مورد توجه قرار گیرد

 ۱) میوه هایی كه برای مربا در نظر می گیرید ، سالم و بدون لك بوده و زیاد رسیده نباشند .
۲) در صورتی كه شكر تمیز نبوده و رنگ آن زرد است ، می توانید برای هر یك كیلو شكر، یك عد سفیده تخم مرغ را با چنگال خوب به هم بزنید و آن را به شربت در حال جوش اضافه كرده ، از صافی ظریف رد كنید تا رنگ آن سفید و شفاف شود .
۳) برای این كه مربای مورد نظرتان نرم و لطیف شود ، حتماً میوه ها را قبل از اضافه كردن به شكر، بپزید ، زیرا شكر باعث سفت شدن پوست میوه می شود .
۴ ) شربت مربا را آن قدر بجوشانید تا قوام بیاید ، یعنی اگر مقداری از مربا را در نعلبكی بریزید و با یك قاشق وسط آن خطی بكشید ، دو قسمت كاملاً جدا به وجود بیاید .
۵ ) همیشه برای یك كیلو میوه ی ترش ، یك كیلو شكر و برای یك كیلو میوه ی شیرین ، ۷۵۰ گرم شكر در نظر بگیرید .
۶) هیچ وقت مربای گرم را در شیشه نریزید . صبر كنید تا خنك شود .
۷) برای جلوگیری از شكرك زدن مربای میوه های شیرین از آبلیمو استفاده كنید . علت شكرك زدن مربا، جوشیدن بیش از حد آن است. در این شرایط بهتر است یك تا دو فنجان آب جوش به آن اضافه كرده، بگذارید ۴-۳ جوش بزند. سپس كمی آبلیمو به آن اضافه كنید تا شكرك مربا برطرف شود .
۸) ممكن است مربا بعد از مدتی كپك بزند. در این شرایط شربت مربا به اندازه كافی ، قوام نیامده است. برای برطرف كردن این مشكل باید مقداری شكر به مربا اضافه كرده، بگذارید كمی بجوشد . فراموش نكنید در صورتی می توانید این كار را انجام دهید كه مقدار كپك آن كم باشد و ترش نشده باشد .
۹) همیشه، آبلیمو را ۱۵-۱۰ دقیقه قبل از برداشتن ظرف مربا از روی حرارت به آن اضافه كنید .
۱۰) ظرفی را كه برای پخت مربا استفاده می كنید ، باید لعابی باشد ، به جز مربای به كه بهتر است درظرف مسی پخته شود.
۱۱) موقع پخت مربا در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ آن تغییر نكند ، به جز مربای به كه باید حتماً در ظرف را بگذارید تا رنگ آن سرخ ارغوانی شود .

علی بازدید : 166 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 رب گوجه فرنگی سالم

در صورتی كه رب گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی بیشتر از حد نیاز داشتید، آن را در قالبهای چهارگوش یخ یا هر قالب دیگری كه مایل هستید ریخته و در جایخی یخچال قرار دهید. پس از انجماد آنها را در كیسه فریزری ریخته هر زمان كه نیاز داشتید یك عدد بردارید.
در صورتی كه از قالب بزرگ استفاده می كنید، می توانید پس از منجمد شدن آنها را با چاقو برش دهید. ضمناً پیاز داغ و آب گوشت و مرغ را نیز می توانید به این روش منجمد كنید.

علی بازدید : 329 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

چگونه‌ سویا را خوش‌ طعم‌ كنیم‌؟

در ابتدا باید سویا را در داخل‌ آبی‌ كه‌ جوشیده‌است‌ بریزید و بعد از مدتی‌ آن‌ را آبكش‌ كنیم‌ وبعد می‌توانیم‌ آن‌ را با موادی‌ نظیر زعفران‌ فلفل‌ ونمك‌ خوش‌ طعم‌ كرده‌ و تفت‌ دهیم‌ به‌ این‌ ترتیب‌می‌توانید در اكثر غذاها و خوراكها به‌ جای‌ گوشت‌از سویا استفاده‌ كنیم‌، زیرا هم‌ یك‌ پروتئین‌ گیاهی‌و هم‌ از نظر سلامتی‌ حائز اهمیت‌ است‌ و هم‌ از نظرهزینه‌ مقرون‌ به‌ صرفه‌ است‌.

علی بازدید : 196 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 ته چین

 ۱)‌اولین نكته‌ای كه باید در تهیه این غذا درنظر داشته باشید آن است كه مرغ‌ها را با آب كم و كمی ادویه آب‌پز كنید تا هم خوشمزه‌تر شده و هم ارزش غذایی آن حفظ شود. سپس آنها را ریش‌ریش كرده و به مایه ته‌چین اضافه كنید. مرغ‌ها را سرخ نكنید زیرا روغن اضافی را به غذا وارد كرده و با این كار زمینه را برای دریافت كالری اضافی فراهم می‌كنید.
۲)‌در این غذا از ماست به مقدار فراوانی استفاده می‌شود. به شما توصیه می‌كنیم كه ماست كم‌چرب در تهیه این غذا به كار ببرید.
۳) این غذا را در فر تهیه كنید تا از این طریق میزان روغن مصرفی كه برای سرخ‌كردن استفاده می‌شود، كاسته شود. حتی اگر خواستید از روغن برای سرخ‌كردن استفاده كنید (البته در ته ظرف) از روغن مایع مخصوص سرخ‌كردن یا روغنی كه نقطه دود بالایی دارد، استفاده كنید اما همین روغن را نیز به میزان كم به غذایتان اضافه كنید.
۴)‌برنج یكی از اجزای اصلی تشكیل‌دهنده این غذاست. توصیه ما به شما این است كه برنج‌تان را از نوع رژیمی انتخاب كنید تا از میزان كالری كه با خوردن این غذا به شما می‌رسد، كم شود.
۵)‌به همراه این غذا از سالاد و سبزی‌خوردن استفاده كنید تا وعده غذایی شما كامل شود و همه گروه‌های غذایی در این وعده به چشم بخورد. به‌علاوه، به‌عنوان نوشیدنی در این غذا از دوغ استفاده كنید اما دوغ بدون گاز و كم‌نمك.
۶)‌خیلی‌ها برای خوش‌عطركردن این غذا به آن كره و یا روغن حیوانی اضافه می‌كنند. اگر افرادی كه این غذا را میل می‌كنند از گروه سنی بچه‌ها، جوانان و یا افراد لاغراندام هستند، حضور این ماده غذایی مانعی ندارد اما اگر میانسال و یا سالمند هستند، تا جایی كه امكان دارد از این نوع روغن‌ها به غذایتان ندهید. این غذا آن‌قدر خوشمزه هست كه نیاز به افزودن این نوع روغن‌ها نباشد.

علی بازدید : 132 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
گوجه فرنگی های بدون پوست
پوست گوجه فرنگی را به شكل x چاك داده و گوجه ها را به مدت یك دقیقه در آب جوش بیندازید. سپس به سرعت گوجه ها را در آب یخ بیندازید به راحتی پوست گوجه ها كنده می شود
علی بازدید : 160 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
گوجه فرنگی های بدون پوست
پوست گوجه فرنگی را به شكل x چاك داده و گوجه ها را به مدت یك دقیقه در آب جوش بیندازید. سپس به سرعت گوجه ها را در آب یخ بیندازید به راحتی پوست گوجه ها كنده می شود
علی بازدید : 189 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 نکاتی درباره ترشی

ظرفی را که در آن ترشی می اندازید باید از شیشه ضخیم باشد و در ظرف هم محکم بسته شود.شیشه ها را لب به لب پر نکنید، سر ظرف حدود دو سانتیمتر خالی باشد. قبل از بستن در ظرف اطراف لبه آن را به دقت تمیز کنید. شیشه باید به دقت شسته و خشک شود.
بعد از اتمام کار در ظرف را محکم ببندید و بعد شیشه ها را در جای خنک، خشک و تاریک «ترجیحاً یخچال» نگهداری کنید.سیر به ترشی عطر و طعم خاصی می دهد ولی کسانی که سیر دوست ندارند یا از بوی آن وحشت دارند می توانند ترشی ها را با پودر سیر درست کنند یا اینکه اصلاً سیر به کار نبرند.

علی بازدید : 188 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 نکاتی درباره سیب زمینی

  ● جلوگیری از ترک خوردن سیب زمینی
اگر می خواهید هنگام پختن، سیب زمینی شما ترک نخورد، قبل از پختن قدری کره یا روغـــــــــــن روی سیب زمینی بمالید. با این کار نه تنها سیب زمینی ترک نمی خورد، بلکه طعم بهتری هم پیدا می کند.
● رفع پوسیدگی سیب زمینی
اگر سیب زمینی خام شما بر اثر گذشت زمان یا هر علت دیگر نرم و پلاسیده است، آنها را به مدت نیم ساعت درون آب سرد بریزید. دوباره سفت شده و تازگی خود را باز می یابند.

علی بازدید : 163 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 نکاتی درباره سیب زمینی

  ● جلوگیری از ترک خوردن سیب زمینی
اگر می خواهید هنگام پختن، سیب زمینی شما ترک نخورد، قبل از پختن قدری کره یا روغـــــــــــن روی سیب زمینی بمالید. با این کار نه تنها سیب زمینی ترک نمی خورد، بلکه طعم بهتری هم پیدا می کند.
● رفع پوسیدگی سیب زمینی
اگر سیب زمینی خام شما بر اثر گذشت زمان یا هر علت دیگر نرم و پلاسیده است، آنها را به مدت نیم ساعت درون آب سرد بریزید. دوباره سفت شده و تازگی خود را باز می یابند.

علی بازدید : 146 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

چند نكته غذایی

● از بین بردن بوی غذا:
چنانچه خانه شما از بوی غذا پر شده (به خصوص وقتی قرار است میهمان نیز داشته باشید!) از دود اسپند و یا دود خاكشیر استفاده كنید. با دود كردن دارچین هم می توانید بوی غذا را كاملاً از بین ببرید.
● رب گوجه فرنگی
۱) متأسفانه بسیاری از خانم ها بعد از خرد كردن گوجه برای درست كردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آن ها قرمزتر شود، در صورتی كه این عمل كاملاً اشتباه است، چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است. در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.
۲) برای این كه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.
۳) روی ظرف رب، كمی روغن آب شده بریزید تا دیگر كپك نزند.
● نمكپاش
برای این كه نمك راحت تر از نمك پاش خارج شود، می توانید چند عدد برنج خشك درون نمك پاش بریزید.
● زودپز
همیشه در نظر داشته باشید كه نباید روی زودپزی كه تازه خاموش كرده اید آب بریزید، زیرا هم خطرناك است و هم این كار سبب می شود، زودپز به دیرپز بدل شود و دیگر غذا را زود نپزد!
● گوش ماهی در كتری
كافی است چند دانه گوش ماهی در كتری یا سماور قرار دهید، تا آهك موجود در آب را جذب كند.
● سویا در برنامه غذایی
ابتدا ۵۰۰ گرم سویا را درون آب بخیسانید. پس از چند ساعت آن ها را چرخ كنید. سپس با یك كیلوگرم گوشت چرخ كرده مخلوط كنید. (گرچه عده ای بنا به دلایلی مخالف مخلوط كردن سویا با گوشت هستند) حال آن ها را بسته بندی كنید و داخل فریزر قرار دهید. با این كار سویا طعم گوشت چرخ كرده را به خود می گیرد و با این كار در خرج خانه هم كمك شایانی كرده اید.
● بریدن پنیر
بریدن پنیر كار به ظاهر آسانی است، اما خود شما بارها با بریدن آن مشكل داشته اید. یك راه آن است كه از كارد كند استفاده كنید. یك راه دیگر این كه كارد را كمی گرم كنید و سپس پنیر را برش دهید. چنانچه بخواهید می توانید از نخ عمامه هم استفاده كنید.
● راه حل عسل شكرك زده
اگر عسل شما سفت شده و در ضمن شكرك زده (سفیدرنگ شده) و دیگر قابل استفاده نیست، می توانید عسل را در دیزی یا ظرفی كه در آن محكم بسته می شود بریزید، به صورتی كه آب داخل آن نشود حال ظرف بزرگتر دیگری بردارید و داخل آن آب بریزید و ظرف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید. اگر فكر می كنید كه ظرف عسل وارونه می شود یا تكان می خورد، یك جسم سنگین روی آن بگذارید تا ثابت بماند. حالا اجاق گاز را روشن كنید تا آب جوش بیاید. مطمئن باشید عسل به حالت اولیه بر خواهد گشت.
● جلوگیری از وارفتن كوفته
چنانچه قرار است كوفته بپزید و می خواهید كوفته هایتان در آب از هم نپاشد، قدری آرد و تخم مرغ به آن بیفزایید و حرارت آتش را زیاد كنید.
● اگر غذایتان تند شد
اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و تند شده است، چند دقیقه قبل از آن كه غذا را از روی حرارت بردارید، آب یك عدد لیموترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید، به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.
● پخت بهتر ماكارونی
۱) چند قاشق غذاخوری روغن داخل ماكارونی در حال جوشیدن بریزید.
۲) چند قاشق آبلیمو به مایه ماكارونی بیفزایید تا ماكارونی شما لذیذتر شود.
● خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو
برای بهتر شدن دلمه برگ مو از چاشنی تمرهندی مخلوط با آب استفاده كنید.
● كوكو سبزی خوشمزه می شود
اگر مواد كوكو سبزی را آماده كرده اید، دست نگهدارید و كمی هم گردوی خرد شده و زرشك به آن اضافه كنید، كوكوی شما بسیار خوش خور و خوش طعم خواهد شد.
● ته دیگ خوشمزه
اگر برای ته دیگ از نان لواش استفاده می كنید بعد از روغن كمی شوید بپاشید، بعد نان را قرار دهید، بی تردید به مذاقتان خوش خواهد آمد.
● ماهی با وانیل
برای رفع بوی ماهی به هنگام سرخ كردن كمی وانیل به نمك مورد استفاده برای ماهی اضافه كنید.
● تنوع در ته دیگ
برای تنوع در ته دیگ از مواد دیگری هم می توان استفاده كرد: كدو حلوایی، برگ های ضخیم كاهو، اسفناج (برای باقلاپلو و سبزی پلو).

علی بازدید : 148 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 وقتی ماهی خوشمزه می شود

برای به حداقل رساندن بوی ناخوشایند ماهی، (همان بویی كه به زهم معروف است) می توان از روش های زیر بهره گرفت:
۱) ماهی را با آب سرد و روان چند بار با دقت بشویید.
۲) قطعات ماهی را حداقل پانزده دقیقه در آب نمك ده درصد قرار دهید. سپس با آب سرد شست وشو دهید.
۳) ماهی را در مخلوط آب و سركه بشویید.
۴) قطعات ماهی را حداقل دو ساعت در آب پیاز بخوابانید.
۵) برای از بین بردن بوی ماهی در فضای آشپزخانه و منزل تكه پوست پرتقال یا لیموعمانی را با حرارت ملایم بسوزانید.
۶) اگر دستتان بوی ماهی گرفته است، آبلیموی مخلوط با نمك در از بین بردن این بو به شما كمك خواهد كرد.

علی بازدید : 207 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
 اگر نخواهید سبزی را خرد كنید
لازم نیست سبزی را خرد كنید سبزی را داخل كیسه فریزر گذاشته و داخل فریزر قرار دهید . موقع استفاده آنرا از فریزر خارج كرده و قبل از آب شدن یخ آن، سبزی را رنده كنید، هم ریز می شود و هم طعم سبزی تازه را می دهد. البته بهتر است برای رنده كردن از دستكش استفاده كنید تا دست شما سرمای زیادی را حس نكند.
علی بازدید : 154 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 سرآشپز پاسخ می دهد
 

●طرز تهیه سس قارچ و گوجه چگونه است؟
نیم كیلو گوجه فرنگی را خرد كرده و همراه با سبزی های معطر و یك حبه سیر و نمك و فلفل روی حرارت ۱۵دقیقه بجوشانید، سپس قارچ ها را ریز خرد كرده و كمی تفت دهید، در این فاصله مواد پخته شده، آن را در صافی بریزید و با پشت قاشق به آن فشار داده و سس را روی قارچ ها ریخته تا ۵ دقیقه بجوشد.
‌●برای تهیه خورش فسنجان چه مقدار رب انار بریزیم بهتر است؟
شما باید ۵۰ گرم كره را با ۳ قاشق غذاخوری آرد تفت داده، اگر نیم كیلو رب انار غلیظ بریزید، خورش شما خوشمزه می شود، ضمن این كه شكر را به میزان دلخواه در آن باید ریخت

علی بازدید : 212 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 پختن اسفناج

برای پختن اسفناج كمی آب داخل ظرف اسفناج بریزید و حرارت را كم كنید . اما برای آنكه اسفناج در ظرف بالا نیاید، در قابلمه ای را از قابلمه ای كه روی گاز دارید كوچكتر انتخاب كنید و روی اسفناج قرار دهید . با این كار اسفناج از ظرف بالا نمی آید.

علی بازدید : 165 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

پوست كندن باقالا

راه اول: باقالای درسته را برداشته و با كارد از بالا تا پایین به روی باقالا بكشید . با فشار مختصری مغز باقلا بیرون خواهد پرید.
راه دوم: برای جدا كردن پوست دوم باقالا روی پوست اول آن كمی نمك بپاشید و پس از پنج دقیقه پوست آن را جدا كنید.

علی بازدید : 182 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (1)

 نحوه پاك كردن ماهی

هر نوع ماهی , درسته , با سرودم یا فیله ویا تكه تكه شده را بایستی قبل از پختن بخوبی شست وتمیز نمود وعملیات زیر را انجام داد:
● شكم آنها را خالی نموده باله های آنها را ببرید(بریدن باله ها بیشتر برای زیباتر جلوه دادن ماهی طبخ شده است. ماهی بدون سرودم نه تنها اشتها آور است بلكه سرخ کردن آن هم آسانتر است).
در ماهیهائی كه دارای باله خار مانند هستند, بایستی ابتدا این زوائد بریده شوند در غیر اینصورت خارها ممكن است دستها را زخمی نمایند. اسكلت استخوانی اتصال باله ها به بدن ماهی بایستی به دقت وبا احتیاط جدا شود.
● بریدن باله ها: ماهی را از پهنا روی تخته آشپزخانه خوابانده وبا قیچی تیز باله های پشتی , شكمی , مخرجی وسینه ای آنرا ببرید.
اگر ماهی دارای خارهای تیز است , بهتر است با یك چاقوی نوك تیز در امتداد طرفین باله ها شكافی بوجود آورده وباله ها را از اسكلت استخوانی آن جدا نمایید.
● تراشیدن فلسها : دم ماهی را با دست چپ نگه داشته وبا چاقوی معمولی ویا لبه اره ای كه در دست راست دارید فلسها را با حركت چاقو از دم به طرف سرماهی پاك كنید(برای جلوگیری از پاشیدن وپراكنده شدن فلسها به اطراف می توان ماهی را در ظرف بزرگ پرآب قرارداد وفلسها را داخل آب پاك كرد.)پس از تراشیدن فلسها ماهی را خوب شستشو دهید.
● جدا كردن استخوانهای ماهی:
برای بیرون آوردن استخوانهای ریز ماهی بایستی ابتدا با چاقو غشایی را كه آنها را احاطه نموده است , جدا نمود. اینكار را می توان در مورد ماهیهایی كه دارای تیغهای بزرگ هستند مانند ماهی كپور , سفید , آزاد وغیره انجام داد.در مورد ماهیهائی كه تیغهای ریزتری دارند آنها را بایستی با دست جدا كرد.
● جدا كردن تیغهای جانبی:
برای این منظور ماهی شكم باز شده كامل را آنقدر باز می نمائیم تااستخوانها وتیغهای پشتی وجانبی كه داخل عضلات قراردارند وبوسیله غشاء پوشیده اند معلوم شوند.غشاء را با چاقو جدا كرده وتیغها را یك یك با دست از ستون مهره جدا می نمائیم.
برای جدا كردن ستون مهره ها با قیچی آشپزخانه ستون مهره ها را از نزدیكترین نقطه به سرماهی ببرید. سپس قسمت بریده شده را با دست راست گرفته وبا احتیاط آنرا به طرف دم كشیده وجدا نمائید(از این زوائد می توانید برای تهیه سوپ استفاده كنید).

علی بازدید : 200 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 نحوه پاك كردن ماهی

هر نوع ماهی , درسته , با سرودم یا فیله ویا تكه تكه شده را بایستی قبل از پختن بخوبی شست وتمیز نمود وعملیات زیر را انجام داد:
● شكم آنها را خالی نموده باله های آنها را ببرید(بریدن باله ها بیشتر برای زیباتر جلوه دادن ماهی طبخ شده است. ماهی بدون سرودم نه تنها اشتها آور است بلكه سرخ کردن آن هم آسانتر است).
در ماهیهائی كه دارای باله خار مانند هستند, بایستی ابتدا این زوائد بریده شوند در غیر اینصورت خارها ممكن است دستها را زخمی نمایند. اسكلت استخوانی اتصال باله ها به بدن ماهی بایستی به دقت وبا احتیاط جدا شود.
● بریدن باله ها: ماهی را از پهنا روی تخته آشپزخانه خوابانده وبا قیچی تیز باله های پشتی , شكمی , مخرجی وسینه ای آنرا ببرید.
اگر ماهی دارای خارهای تیز است , بهتر است با یك چاقوی نوك تیز در امتداد طرفین باله ها شكافی بوجود آورده وباله ها را از اسكلت استخوانی آن جدا نمایید.
● تراشیدن فلسها : دم ماهی را با دست چپ نگه داشته وبا چاقوی معمولی ویا لبه اره ای كه در دست راست دارید فلسها را با حركت چاقو از دم به طرف سرماهی پاك كنید(برای جلوگیری از پاشیدن وپراكنده شدن فلسها به اطراف می توان ماهی را در ظرف بزرگ پرآب قرارداد وفلسها را داخل آب پاك كرد.)پس از تراشیدن فلسها ماهی را خوب شستشو دهید.
● جدا كردن استخوانهای ماهی:
برای بیرون آوردن استخوانهای ریز ماهی بایستی ابتدا با چاقو غشایی را كه آنها را احاطه نموده است , جدا نمود. اینكار را می توان در مورد ماهیهایی كه دارای تیغهای بزرگ هستند مانند ماهی كپور , سفید , آزاد وغیره انجام داد.در مورد ماهیهائی كه تیغهای ریزتری دارند آنها را بایستی با دست جدا كرد.
● جدا كردن تیغهای جانبی:
برای این منظور ماهی شكم باز شده كامل را آنقدر باز می نمائیم تااستخوانها وتیغهای پشتی وجانبی كه داخل عضلات قراردارند وبوسیله غشاء پوشیده اند معلوم شوند.غشاء را با چاقو جدا كرده وتیغها را یك یك با دست از ستون مهره جدا می نمائیم.
برای جدا كردن ستون مهره ها با قیچی آشپزخانه ستون مهره ها را از نزدیكترین نقطه به سرماهی ببرید. سپس قسمت بریده شده را با دست راست گرفته وبا احتیاط آنرا به طرف دم كشیده وجدا نمائید(از این زوائد می توانید برای تهیه سوپ استفاده كنید).

علی بازدید : 183 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 از بین بردن بوی كلم

_ وقتی هر نوع كلم را درون ظرفی گذاشته و خیال دارید آن را بپزید، قبل از آنكه در ظرف را بگذارید، یك ورقه نان خشك روی كلم قرار دهید. بوی كلم را خواهد گرفت. البته پس از پخته شدن باید تكه‌های نان را برداشت.
_ برای كاهش بوی نامطبوع كلم به هنگام طبخ، یك فنجان كوچك سركه را روی چراغ خوراك‌پزی بگذارید.
_ روش دیگر برای از بین بردن بوی كلم یا گل‌كلم آن است كه هنگام پختن، اندكی آبلیمو به آن بیفزایید.
_ یكی دو تكه نان بیات داخل آبی كه كلم در آن می‌‌پزد، بیندازید و پس از طبخ، نان را از سطح آب و از داخل كف خارج سازید.

علی بازدید : 292 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
 اوزان مورد نیاز
در هر خانواده‌ای برای اندازه‌گیری برای کارهای آشپزی و شیرینی‌پزی که بتواند بر طبق اصول انجام دهد نیاز به دانستن این اوزان می‌باشد که تعدادی از آنها بیشتر سر و کار داریم به شرح زیر است:
یک مثقال ۴/۶ گرم
یک سیر ۱۶ مثقال = ۷۵ گرم
یک چارک ۱۰ سیر = ۱۶۰ مثقال = ۷۵۰ گرم
یک کیلو ۱۳ سیر و ۵ مثقال و ۸ نخود = ۱۰۰۰ گرم
یک من ۴۰ سیر = ۳ کیلوگرم
یک گرم ۱۰ دسی گرم = ۱۰۰ سانتی‌گرم = ۱۰۰ میلی‌گرم
یک کیلوگرم ۰۶۱/۰ پودر روسی
یک ری ۴ من تبریز = ۱۲ کیلوگرم
یک خروار ۱۰۰ من تبریز = ۱۲ کیلوگرم
یک نخود ۱۹۳۵/۰ گرم
یک پاوند ۴۵۳/۰ گرم
یک من تبریز ۶۴۰ مثقال
یک اونس ۳۵۰/۲۸ گرم
علی بازدید : 170 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 تلخی بادنجان را از بین ببرید

همین كه بادنجان را پوست كندید، آن را درون آب نمك بیندازید. سپس آن را از آب نمك خارج ساخته و با یك حوله كاغذی‌، آهسته روی آن بزنید تا خشك شود. آنگاه آماده طبخ می‌‌باشد.
بادنجان را پوست كنده‌، به وسیله چاقو از چهار طرف روی آن شكاف طولی ایجاد كنید. سپس روی آن نمك زده و بگذارید مدتی بماند، تلخی آن خارج خواهد شد.

علی بازدید : 154 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 راهنمای پخت‌وپز صحیح

به‌هنگام تهیه غذاها اغلب با دستکاری بیش از حد و افزودن ادویه‌جات، سس‌های مختلف و چاشنی‌های رنگین و خوشمزه، طعم اصلی غذا را می‌پوشانیم. در یک تغذیه سالم نه تنها در افزودن مخلفات و مواد معطر افراط نمی‌شود، بلکه به روش‌های طبح هر چه سبک‌تر و در بسیار موارد به حفظ طعم اصلی مواد خام اولیه ارجحیت داده می‌شود. در اینجا به نکاتی چند در تهیه خوراکی‌ها می‌توان مدنظر داشت اشاره می‌کنیم:
حتی‌المقدور نباید خارجی‌ترین برگ‌های سبزیجات را از آن‌ها جدا نمود، مگر اینکه واقعاً خراب و بلا استفاده باشند. چون درست همین برگ‌ها سرشار از مواد مغذی‌اند. گیاهانی که ریشه آن‌ها مصرف خوراکی دارد، مثل هویج و سیب‌زمینی را نباید پوست کرد. کافی است آن‌ها را زیر آب جاری و با برس مخصوص سبزیجات، کاملاً شستشو بدهیم و به‌دقت ضدعفونی کنیم. زیرا بیشتر مواد مغذی در پوست متمرکز شده‌اند.
سبزیجات را باید بلافاصله پس از شستشو مصرف کرد. شستشوی قبلی به سرعت باعث از بین رفتن طراوت آن‌ها می‌شود. حتی آماده کردن سبزیجات برای مصرف باید به لحظه آخر موکول نمود. هر چه بیشتر در معرض هوا و نور باشند، با سهولت بیشتری ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند به‌عنوان مثال سبزی‌های سالادی، اگر به‌صورت تمیز و خرد کرده و بسته‌بندی شده خریداری شوند مسلماً آسایش بیشتری به‌همراه خواهد داشت، اما از ویتامین‌ها و مواد مغذی فقیرتر خواهند بود.
مصرف گاه به گاه نباتات و سبزیجات خام مفید است به این دلیل که حرارت طبخ، بخشی از اندوخته ویتامین غلات را نابود می‌سازد (ویتامین C و ویتامین گروه B نسبت به گرما حساس‌ترند) حتی غلات را می‌توان به صورت خام مصرف کرد. برای سهولت مصرف خام می‌توانیم آن‌ها را در آب ولرم شیر یا آب گوشت خیس کنیم. بالعکس موادی هستند که برای خنثی شدن برخی عناصر موجود در آن‌ها، باید حتماً به صورت پخته مصرف شوند. مثل حبوبات، سفیده تخم‌مرغ و سیب‌زمینی، پختن گوشت و ماهی نیز یک تضمین بهداشتی بر علیه رشد و نمو میکروب‌هاست. جهت یک تغذیه سالم کارشناسان پخت با بخار را برای سبزیجات و ماهی، و انواع کوکو و سبزیجات و پخت مستقیم بر روی آتش (کباب کردن) را برای گوشت و ماهی و سبزیجات و نباتات توصیه می‌کنند.قبل از طبخ غذا، نکات زیرا را مورد توجه قرار دهید:
- هرگز گوشت قطعه قطعه شده را در آب خیس نکنید، زیرا این امر موجب از بین رفتن بخشی از موادغذائی آن می‌گردد.
- قسمت‌هائی که دیرپزترند مانند گوشت ران یا سردست را بهتر است جهت چرخ کردن در نظر بگیرید.
- از مصرف بیش از حد روغن خودداری کنید بیشتر از روغن مایع نباتی (مانند روغن ذرت یا آفتابگردان) استفاده کنید.
- از حداقل نمک ممکن استفاده کنید و بیشتر آبغوره و یا لیموی خشک در تهیه غذا استفاده کنید.
- قبل از قرار دادن تخم‌مرغ در آب، پوست روئی آن را به‌خوبی با آب بشوئید.
- جهت شستشوی سبزی آن را برای مدتی طولانی در آب قرار ندهید. برای ضدعفونی کردن آن یک قاشق مرباخوری جوش‌شیرین را در ۴ لیتر آب ریخته و سپس برای مدت ۱۰ دقیقه سبزی‌ها را در آن قرار دهید و سپس مجدداً آن را با آب سرد آبکشی کنید.
- سعی کنید غذاهای مختلف را بیشتر به صورت آب‌پز تهیه کنید و از سرخ کردن آن‌ها بپرهیزید.
سبزی را چگونه خشک کنیم:
اول برگ‌های زرد و پلاسیده سبزی را از ساقه آن جدا کنید و بعد بقیه را خوب بشوئید. سبزی‌ها را به‌صورت دسته درآورده و انتهای آن را با نخ محکم ببندید و در جای گرم و خشک و دور از نور مستقیم آفتاب، به‌صورت واژگونه آویزان کنید. پس از خشک شدن کامل برگ‌های آن‌ها را با دست فشار داده و خرد کنید و در ظروف سربسته نگهداری نمائید. این روش مانع نفوذ گردوغبار به داخل سبزی‌ها شده و رنگ آن نیز سبز باقی می‌ماند.
- آشپزخانه محل پخت‌ و پز و نگهداری موادغذائی است بنابراین رعایت اصول بهداشتی در آن در کیفیت و بهداشت موادغذائی مؤثر است.
- برای جلوگیری از ورود حشرات (مگس، پشه و سوسک) به پنجره‌ها توری نصب کنید.
- برای جلوگیری از انتشار ورود سوسک به آشپزخانه روی مجاری فاضلات (کف شورها) را سمپاشی کنید.
- موادغذائی فاسدشدنی را در یخچال نگهداری کنید.
- سبزیجات را حتماً ضدعفونی کنید.
- اگر زخم باز در بدن (خصوصاً در ناحیه دست) دارید هنگام آشپزی آن را ببندید.
- بهداشت فردی نظیر شستن دست با صابون، کوتاه کردن ناخن‌ها، تمیز نگهداشتن لباس را رعایت کنید.
- هنگام پخت و پز مستقیماً روی موادغذائی عطسه نکنید.
- از وسایلی که خراشیده شده یا زنگ زده برای پخت و پز استفاده نکنید.
- از انبار کردن موادغذائی به مقدار زیاد بپرهیزید.
- موادغذائی انبار شده (مانند پیاز و سیب‌زمینی) را هر چند وقت یکبار کنترل کنید تا در صورت فاسد شدن تعدادی از آن‌ها، بقیه فاسد نشوند.
- برای جلوگیری از انتشار سوسک، زیر کابینت‌ها، یخچال و اجاق را تمیز نگهدارید.
- اگر قصد دارید علیه حشرات سمپاشی کنید ابتدا لوازم آشپزخانه را از آشپزخانه خارج کنید و بعد از سمپاشی محیط آشپزخانه را تا چند ساعت ببندید و سپس کلیه سطوح خصوصاً داخل کابینت‌ها را بشوئید تا از مسمومیت جلوگیری شود.

علی بازدید : 225 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
 روش پختن نخود فرنگی
وقتی می خواهید نخود فرنگی را بپزید ، آن را با غلاف بپزید بعد از پختن ، نخود فرنگی از غلاف جدا می شود و روی آب می آید در ضمن نخود فرنگی طعم بهتری می گیرد.
علی بازدید : 124 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 نکات آشپزی طعم پرتقالی و توت فرنگی خامه

برای دادن طعم و مزه پرتقال به خامه مورد استفاده در شیرینی، یک حبه قند را روی پوست پرتقال مالیده و سپس آن را داخل خامه حل کنید. اگر یک قاشق سوپخوری، شیر به خامه اضافه کنید، بعد از زدن خامه، حجم آب بیشتر می‌شود (یک قاشق سوپخوری شیر برای ۱۵۰ میلی‌لیتر خامه). برای مخلوط کردن کره و شکر، ابتدا کره را به تنهائی نرم و مخلوط کنید و سپس شکر را بیفزائید. اگر دیواره‌های ظرف را با لیموئی بریده شده، مالش بدهید و سپس سفیده تخم‌مرغ را در آن بریزید، حجم آن افزایش بیشتری خواهد داشت و سفت‌تر خواهد ماند.
اگر از توت‌فرنگی در دسر یا کیکی استفاده می‌نمائید، در آبکش، زیر آب بگیرید سپس خشک کنید و بعد از آن سرهای آن را جدا کنید. در غیر این صورت ممکن است بسیار نرم شود.
میوه‌های نرمی مانند توت‌فرنگی را مشکل می‌توان منجمد کرد یعنی معمولاً قابل انجماد نیستند مگر اینکه به‌صورت پوره درآورده و شیرین کنید و کمی آبلیمو به آن بزنید تا رنگش تغییر نکند. برای تازه کردن نان کهنه، آن را در فویل بپیچید و در فر تا درجه‌ای گرم شد و مدت چند دقیقه قرار دهید تا در داخل فویل گرم شود.

علی بازدید : 205 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
 سبز ماندن سبزیجات
اگر مایلید سبزی آش یا سبزیجات دیگر مانند نخود فرنگی یا لوبیا سبز، سبز بماند و رنگ كدر به خود نگیرد ، از این روش استفاده كنید: در مدت پخت در ظرف را باز بگذارید و یا اینكه یك چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین به سبزیجات خود اضافه كنید .
علی بازدید : 159 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
 از بین رفتن تلخی كاهو
اگر كاهویی را می خواهید برای سالاد استفاده كنید، تلخ می باشد می توانید آن را چند دقیقه ای ( حدوداً ۱۵ دقیقه) داخل آب نمك سرد قرار دهید . با اینكار تلخی كاهو گرفته خواهد شد.
علی بازدید : 141 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
 از بین بردن پلاسیدگی كاهو و كرفس
كمی آبلیمو در آب سرد ریخته سپس كاهو و كرفس را در آن خیس كرده و چند ساعت درون یخچال قرار دهید، تا تازگی خود را به دست آورد.
علی بازدید : 223 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 عمل آوری میگو

میگو یكی از لذیذترین غذاهای دریایی است كه در بیشتر نقاط جهان مورد توجه می باشد. در بیشتر سواحل ماهیگیری ,میگوی تازه پخته شده را در پاكت بعنوان نوعی تنقلات می فروشند. میگوی یخ زده نیز در اكثر فروشگاهها موجود است ولی مسلماً طعم وعطر میگوی تازه را ندارد. در ممالك اسکاندیناوی معمولاً میگو را بلا فاصله پس از صید برروی عرشه پخته وآن را به صورت یخ زده عرضه می نمایند. گوشت آنها از ارزش غذایی بی مانندی برخوردار است. میگوی ریز بیشتر برای سرخ كردن وتهیه سس مناسب است ولی نوع درشت آن را می توان برای طبخ انواع غذاها بكار برد.
همانطور كه ذكر شد میگو را معمولاً بصورت پخته شده وآماده در فروشگاهها به معرض فروش می گذارند ولی در ایران معمولا بصورت خام ومنجمد فروخته می شود. میگوی تازه ویا منجمد خریداری شده را می توان به دو روش زیر عمل آوری نمود:
۱_ یك دیگ بزرگ اختیار نموده ودر آن مخلوط آب ونمك بریزید. شوری آن بایستی بحدی باشد كه تخم مرغ در آن به حالت شناور درآید. آب را جوشانده وسپس میگو را در آن ریخته وصبر كنید تا مجدداً به جوش آید. زمانی كه آب مجدداً به جوش آید, میگوها به احتمال قوی پخته شده اند. اگر میگوها از نوع درشت باشند پنج یا شش دقیقه وقت برای پختن آنها كافی است . میگوی پخته شده دارای رنگ قرمز وگوشت سفت است.برعكس میگوی كاملاً پخته نشده نرم وله می باشد.
۲_ میگو را بدون آب در ظرف كاملاً سربسته به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت زیاد قراردهید وگاه گاه ظرف را تكان داده تا میگوها جابجا شده ودر آب حاصله از خود آنها پخته شوند. استفاده از این روش موجب می گردد كه عطر وطعم میگو بیشتر از روش قبلی حفظ گردد. بعد از اینكه میگو پخته شد بگذارید تا سرد شده وسپس پوست آنها را بكنید. میگوهای حاصله از هر دو روش را می توان به قسمتهای كوچك تقسیم كرده وهر قسمت را كه معمولاً مصرف یك وعده غذای خانواده است در كیسه های مخصوص فریزر ریخته وآنها را به حالت انجماد نگهداری نمود.
نحوه پوست كندن میگو
سرودم میگو را با دو دست گرفته ودر یك خط مستقیم بطرفین بكشید. سپس سرودم را بطور مستقیم بطرف هم فشار داده ودوباره به طرفی بكشید. با این طریق پوست میگو بصورت غلاف خارج می گردد. پس از ان سرمیگو را كنده وقسمت قابل خوردن را كه همان گوشت میگوست جدا نمایید.

علی بازدید : 155 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)

 هر کدبانو باید بداند

برای اینکه نان سفید به‌راحتی بریده شود، کارد اره‌ای انتخاب کنید و یا اینکه کارد را در آب داغ فرو ببرید.
برای اینکه پوست گوجه فرنگی به‌راحتی کنده شود، آن را قبلاً چند دقیقه در آبجوش بگذارید.
اگر می‌خواهید کنسروی را باز کرده‌اید به‌تدریج مصرف کنید آن را در ظرف بلوری خالی کرده در یخچال بگذارید تا فاسد نشود.
اگر می‌خواهید سیب زمینی را با پوست بپزید، آن را قبل از پختن کمی با روغن چرب کنید.
ظروف مسی سفید کرده را با آب و صابون بشوئید تا چربی‌هایش کاملاً گرفته شود و پس از شستن بلافاصله با پارچه تمیزی خشک کنید.
ظروف آلومینیومی را با چوبک و آب صابون بشوئید و خشک کنید.
سبزیجات پیر و ساقه کلفت و شته زده و یا پژمرده را هرگز مصرف نکنید، سبزی باید جوان و نرم و تازه باشد.
آبگوشت را همیشه با آب سرد بپزید نه با آب جوش زیرا اگر آبگوشت در آبجوش پخته شود مواد مغزیش را از دست می‌دهد.
برای اینکه در زمستان هم بتوانید با دنجان بخورید، بادنجان‌ها را در فصل تابستان پوست کنده و نصف نمائید سپس نمک زده در روغن سرخ نموده در یک ظرف بلوری بچینید و رویش روغن داغ ریخته ریوش را مجکم ببندید.
برای ساختن کشک، اول ماست را دوغ بکنید و بعد آن را بجوشانید، جوش که آمد بگذارید خنک بشود و به مجرد اینکه خنک شد آن را در کیسه ریخته بیاویزید تا آبش برود آنگاه آن را در لاوک ریخته نمکش زده مالشش بدهید و به‌صورت گلوله در بیاورید و خشک کنید.
برای امتحان کره، چند گرم کره را در استکان آبجوش بریزید اگر کره روی آب نماند و رنگ آب را تغییر داد، معلوم می‌شود که کره خالص نیست و سیب زمینی و یا مواد دیگر مخلوطش می‌باشد.
برای مخافظت سیب زمینی، آن را در جائی خشک و تاریک بگذارید تا جوانه نزند. اگر جوانه زد، جوانه‌ها را بگیرید زیرا جوانه سیب زمینی سمیت دارد و برای بدن مضر است.
هر دفعه که از چرخ گوشت استفاده می‌کنید، خوب پاکش کنید زیرا در غیر این‌صورت گوشت لای آن مانده متعفن می‌شود.
پس از خرد کردن کلم و پیاز دست‌های خود را با یک قطعه لیمو تمیز کنید تا بوی پیاز و کلم بر طرف گردد.
قبل از پختن تخم مرغ در آب، کمی نمک بیافزائید تا از ترکیدن تخم مرغ جلوگیری شود.
اگر می‌خواهید در موقع بریدن تخم مرغ پخته زرده‌اش خرد نشود، قبلاً کارد را در آب فرو ببرید.
اگر می‌خواهید پوست نارگیل به‌راحتی جدا شود، نارگیل را چند دقیقه در فر بگذارید و بعد بشکنید.

علی بازدید : 161 سه شنبه 23 اسفند 1390 نظرات (0)
بیرون راندن حشرات از سبزیجات
برای اینكه حشرات داخل سبزیجاتی مانند كلم، گل كلم و نظایر آن را بیرون بیاورید ، ۱۵ دقیقه آن را در آب سردی كه با چند قاشق چایخوری نمك یا سركه مخلوط كرده اید قرار دهید.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 203
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 271
  • بازدید سال : 1,534
  • بازدید کلی : 87,104
  • کدهای اختصاصی